Momenteel ligt een wetsvoorstel voor dat regelt dat alle scholen voor praktijkonderwijs aan hun leerlingen die succesvol het pro doorlopen een officieel erkend schooldiploma en bijbehorend portfolio meegeven. Betrokkenen kunnen nu via een internetconsultatie op dit wetsvoorstel reageren.
Vacature: de NVS-NVL zoekt een Communicatieprofessional
Vanwege het vertrek van onze collega, zijn we op zoek naar een communicatieprofessional voor 24-32 uur. Lees verder en stuur je motivatie plus cv voor 27 februari naar ons op! Hier kun je de vacature ook als pdf downloaden.
Stand van zaken Curriculum.nu
Lees in dit artikel wat de laatste stand van zaken is rondom Curriculum.nu. Het belang van LOB binnen de herziening wordt erkend en onderschreven, zo schrijft Sandra Mors, projectleider binnen de NVS-NVL.
Een grote rol voor LOB in de Nieuwe Leerweg
De Nieuwe Leerweg komt eraan. Lees in dit artikel onder meer wat dit betekent voor LOB en hoe de NVS-NVL zich daarvoor hard maakt.
Bijdragen aan een succesvolle overgang vo-mbo met extra ondersteuningbehoeften
Op dit moment denken we vanuit de NVS-NVL mee aan de ontwikkeling van de handreiking ‘Bijdragen aan een succesvolle overgang van vo naar mbo voor leerlingen met extra ondersteuningbehoeften’. Deze zullen we eind maart digitaal verspreiden onder onze leden. Lees er in dit artikel vast meer over.
Vul de Monitor LOB ook in!
Simone Slagboom was namens de NVS-NVL betrokken bij voorbereidin op de tweede Monitor LOB. In dit artikel roept ze iedereen op om hem vanaf 10 februari in te vullen op de website van het Expertisepunt LOB.
Brede coalitie benadrukt belang LOB in discussiestuk ‘Toekomst van ons onderwijs’
Op 21 januari 2020 presenteerden vertegenwoordigers van leerlingen, studenten, docenten, onderwijsondersteuners, schoolleiders, onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties het discussiestuk ‘Toekomst van ons onderwijs’. Met het stuk willen de organisaties een brede dialoog starten over aanpassingen en vernieuwingen die nodig zijn om de uitdagingen in het onderwijs op de lange termijn het hoofd te bieden.
Positie NVS-NVL en VvSL in het debat over het vervolg van Curriculum.nu
De NVS-NVL en VvSL hebben hun standpunt ten aanzien van het vervolg van Curriculum.nu uiteengezet in een position paper. Zij pleiten daarin voor een ontwikkelteam voor LOB, dat kan dienen als vliegwiel voor de implementatie van LOB in de vervolgfasen van Curriculum.nu.
Evaluatie Passend Onderwijs: veldraadplegingen
De Tweede Kamer heeft in juni 2020 de Evaluatie Passend Onderwijs gepland. In voorbereiding daarop wordt er volop met het veld geëvalueerd. Leden van de NVS-NVL worden gevraagd om mee te denken en te praten, aan tafel met OCW. Lees hier hoe je je aanmeldt.
Sabrina's (W)onderwijs: Paradijsvogels
Dagelijks verbaast onze columnist Sabrina Blom zich over de verhalen van haar studenten. Soms doen ze haar mond openslaan van verbazing en soms laten ze de rillingen over haar lijf lopen. In haar eerste column van 2020 staat ze stil bij zulke verhalen: 'Een student vertelde dat ze een crush had op haar gymleraar. Als hij gymoefeningen voordeed, werden al zijn spieren en aderen zichtbaar.'
Toekomstperspectief domein Economie & Administratie kansloos?
Onze beleidsmedewerker Sandra Mors reageert op de beleidsreactie die minister Van Engelshoven op 20 december naar de Tweede Kamer stuurde, naar aanleiding van een onderzoek naar de kenmerken en motieven van mbo-studenten in economisch-administratieve opleidingen. Mors: 'Goede invulling van LOB draagt niet alleen bij aan persoonsontwikkeling van jongeren, maar ook aan het verminderen van kansenongelijkheid en aan onnodig schooluitval en switchen van opleiding.'
Laatste consultatieronde: Besluit gelijke kans op doorstroom
Van vmbo-tl/-gl naar de havo en van de havo naar het vwo
Tot 28 december kan er nog gereageerd worden op het besluit ‘gelijke kans op doorstroom’ via een internetconsultatie van de overheid. In dit artikel een eerste reactie van de NVS-NVL en de VvSL. Een formele reactie volgt.