Vandaag is de handreiking 'Bijdragen aan een succesvolle overgang van v(s)o naar mbo voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften’ uitgekomen. Deze handreiking is een initiatief van het Steunpunt Passend Onderwijs en kwam tot stand met medewerking van de NVS-NVL.
Stappenplan voor scholen bij kindermishandeling in coronatijd
Niet voor alle leerlingen/studenten is thuis een veilige plek. Voor kinderen die seksueel misbruikt of mishandeld worden door een huisgenoot, zijn de maatregelen rondom het coronavirus extra zwaar, omdat een deel van hun leven buitenshuis wegvalt. Wat kan je als school doen als je het idee hebt dat het voor jouw leerling/student geldt? Wij zochten het uit.
Met Andere Ogen: help de ontwikkelkansen van kinderen te vergroten
De beweging Met Andere Ogen is een netwerk waarin aandeelhouders samen doen en leren. Aandeelhouders zijn actief in het onderwijs, op het terrein van jeugd(zorg) of bij een gemeente. Lees er in dit artikel meer over en meld je aan als aandeelhouder.
Verkenning gezamenlijke toekomst NVS-NVL en VvSL
De NVS-NVL en de VvSL werken al enkele jaren nauw samen en streven voor een groot deel aan dezelfde doelstellingen na. Waarom zijn we dan twee verenigingen? Op 2 maart ontvingen alle leden van beide verenigingen een brief waarin verkend wordt wat de voordelen zouden zijn van een gezamenlijke toekomst.
Onderzoek: minder mbo-4-studenten kiezen voor hbo
De afgelopen tien jaar kiest een steeds kleiner deel van de mbo-4 studenten voor een hbo-opleiding. Het Ministerie van OCW laat door ResearchNed een onderzoek uitvoeren om inzichtelijk te maken waarom dit is.
Wetsvoorstel doorstroomrecht aangenomen
Op donderdag 27 februaru nam de Tweede Kamer het wetsvoorstel 'Wet gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo’ aan. Er komt een algemeen doorstroomrecht voor havo-vwo. We geven hier onze eerste reactie op deze wijziging.
Onderwijsorganisaties slaan handen ineen voor LOB in Curriculum.nu
Een week voorafgaand aan het debat in de Tweede Kamer over Curriculum.nu vragen onderwijsorganisaties gezamenlijk aandacht voor het belang van een formele plek voor LOB in het vervolgtraject.
Update: Impulsoverleg evaluatie Passend Onderwijs
De evaluatie van het Passend Onderwijs is naar voren gehaald. Voor de zomer 2020 wordt het stelsel geëvalueerd door en in de Tweede Kamer. In voorbereiding daarop wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar er wordt ook een veldmeting gedaan. Om die veldmeting te kunnen doen is een flink aantal partijen uitgenodigd als vertegenwoordiging van het (onderwijs)veld. Dit heet het Impulsoverleg. Beleidsmedewerker Elzeline Bergisch over de bijdrage van de NVS-NVL bij dit overleg.
Inclusieversneller voor het onderwijs [download]
Passend onderwijs staat hoog op de agenda van ouders, leerlingen, scholen, zorgpartners en politiek. Voor ieder kind een passende onderwijsplek en passende zorg, is de uitdaging waar we met elkaar voor staan. Komende maanden wordt de Wet Passend Onderwijs uit 2014 geëvalueerd. Zes netwerkpartners uit het onderwijs hebben de handen alvast ineengeslagen en geven de richting aan met een breed gedeelde Inclusieversneller.
Publicatie: 'Bezorgd naar school'
Een op vijf scholieren woont samen met een langdurig ziek gezinslid en heeft een verhoogde kans op psychosomatische klachten. Middelbare scholieren met een zorgsituatie thuis scoren minder goed op levenstevredenheid, ervaren gezondheid, psychosomatische klachten en schooldruk.
Suïcidepreventiemateriaal voor organisaties
Stichting 113 Zelmoordpreventie heeft nieuw materiaal ontwikkeld dat te gebruiken is op school. Er is tevens een gratis online training te volgen op hun website.
Wie willen we zijn in de wereld van morgen?
Maar liefst 450 mensen die zich binnen en buiten de school bezighouden met LOB in het voortgezet onderwijs en mbo, kwamen op 13 februari naar Theater Gooiland in Hilversum voor het LOB Congres 2020. Het thema van deze editie was: 'wie wil jij zijn in de wereld van morgen?' Volgens Keynotespeaker Jan Bransen moeten we vooral niet teveel vooruitkijken en is het een kwestie van 'zijn wie je wordt'.