Blog Sandra Mors: zoals verwacht loopt alles anders

Maart 2020 begon als een feestelijke maand voor de NVS-NVL, maar alles liep onverwacht anders. Lees hier de blog van Sandra Mors over haar ervaringen als LOB beleidsmedewerker bij de NVS-NVL.

Maart 2020. We keken tevreden terug op een mooi uitverkocht LOB Congres in februari, de leden van de NVS-NVL en de VvSL waren net geïnformeerd over de verkenning van een gezamenlijke toekomst van beide verenigingen, de LOB-tafel vierde haar éénjarig bestaan en we leken eindelijk vruchten te gaan plukken van onze inspanningen om een plek voor LOB binnen het proces van curriculum.nu te claimen. Begin maart vond in de Tweede Kamer het debat plaats dat bepalend zou zijn voor het vervolg van de curriculumherziening. We volgden alle ontwikkelingen op de voet…

…en toen kwam de coronacrisis

Op 12 maart 2020, toen ik de basistraining decanaat gaf aan twintig gedreven startende decanen, keek ik samen met co-trainer Willem Gebuis en de deelnemers naar de persconferentie van het ministerie. Dit bleek later mijn laatste dag dat ik in de lente van 2020 fysiek aanwezig was op het NVS-NVL bureau aan de Mariahoek te Utrecht.

Bij LOB’ers in het land heerste een lichte paniek hoe jongeren te begeleiden binnen hun studiekeuzeproces nu de scholen dicht waren.  En hoe zou het nu gaan met de examens? En de open dagen? De NVS-NVL nam het initiatief om informatie en tips te verzamelen op de webpagina ‘LOB in Coronatijden’. Deze pagina heeft ten grondslag gelegen aan vele nieuwsbrieven binnen de scholen en kringen  Voor Passend Onderwijs zette mijn collega Elzeline Bergisch een zelfde soort webpagina op ‘passend onderwijs in coronatijden’. De pagina’s worden regelmatig bijgehouden.

Digitale vaardigheden

We hebben de coronacrisis aangegrepen om onze vereniging meer ‘online’ te maken. Zo werkten we mee aan de app Meldcode kindermishandeling, die onderwijsprofessionals in deze periode van afstandsonderwijs een laagdrempelige en anonieme online mogelijkheid biedt om vermoedens van kindermishandeling in kaart te brengen.  Ook lanceerden we de digitale Bij de Les.

Net als veel anderen werk ik momenteel vanuit huis en leer ik in rap tempo een aantal digitale vaardigheden bij met al die vergaderingen via Teams, Teleconference, Zoom etc. Met mijn collega Marc Drenth ontwikkelde ik een online training voor een VO-school binnen het speciaal onderwijs. Marc had al enige ervaring met een online maatwerk training binnen het mbo, maar voor mij was de vuurdoop in april. Het was spannend, maar erg leuk om te doen! Ik durf te voorspellen dat dit in de toekomst vaker zal plaatsvinden.

Ruimte voor vragen

Ook durf ik te voorspellen dat de crisis invloed zal hebben op de toekomstige inhoud en het belang van de onderwijs thema’s, zoals curriculum.nu, LOB, leerling- en studentbegeleiding en het onderwijsstelsel in het algemeen. Het is bijzonder hoe tijdens de Coronacrisis de aandacht en de prioriteit rondom de onderwijsthema’s van het ene op het andere moment worden gewijzigd. Daarnaast biedt de crisis de ruimte vragen te stellen als: waarom doen we wat we doen in het onderwijs? Is dat goed? En zo niet, wat moet er dan anders? Vragen die Claire Boonstra, Jan Bransen en Sjef Drummen al voor de coronacrisis stelden. Dat is precies waarom wij deze pioniers aan ons LOB Congres verbinden.

LOB congres 4 februari 2021: Zoals verwacht loopt alles anders...

Op dit moment wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een mooi programma voor het LOB congres in 2021. Als alles goed gaat, kunnen alle LOB’ers, SLB’ers, mentoren, teamleiders en al die andere functionarissen die zich door de term LOB voelen aangesproken in februari weer een spetterende dag verwachten. Alhoewel… Als deze periode één ding heeft duidelijk gemaakt is het wel dat we vooral kunnen verwachten dat alles anders loopt dan verwacht. Dat is dan ook het thema voor deze editie. Houd onze site in de gaten

Geschreven door Sandra Mors- beleidsmedewerker NVS-NVL