door Anke-M. Visser
Onderhuidse persterijen en machtige meiden: Anke Visser legt uit hoe je de hegemonie van venijnige meiden moet breken, om orde op school te herstellen.
door Anke-M. Visser
Onderhuidse persterijen en machtige meiden: Anke Visser legt uit hoe je de hegemonie van venijnige meiden moet breken, om orde op school te herstellen.
Vakmanschap in de 21e eeuw is niet meer mogelijk zonder dat je heel goed met ict kunt omgaan. Nieuwe beroepen ontstaan, andere verdwijnen. Vakkennis en werkzaamheden veranderen steeds sneller. Wat wordt er van de toekomstige vakman en -vrouw verwacht? En wat betekent dit voor het beroepsonderwijs?
Hoe zorg je ervoor dat de leerling of student zelf eigenaar wordt van zijn ontwikkelingsproces? En is dat voor elke leerling of student mogelijk of wenselijk? Hoe verhoudt dit zich ten opzichte van de zorgplicht? Welke invloed heeft deze manier van werken op de zorgstructuur? Wat is je rol als zorgcoördinator als het gaat om de regie? Dat zijn vragen die op de Dag van de Zorgcoördinator 2016 centraal staan. Tijdens dit congres bezoekt u onder meer een ruim aanbod aan workshops om zelf een antwoord te vinden op deze vragen. Een aantal hoogtepunten staat alvast op deze pagina, alle informatie over de dag vindt u op www.dagvandezorgcoordinator.nl
‘Wees een verbinder’
Na negen jaar neemt directeur Harry de Jonge afscheid van de NVS-NVL. Hij gaat met pensioen en vindt dat best nog wel lastig: ‘Mijn werk? Ik ga het missen.’ Hoe kijkt hij terug op zijn tijd bij de vereniging? Waar hoopt hij dat wij over vijf jaar staan?
door Femke Kooij-Trap
Ouders: als het goed gaat met hun kind, zijn ze vaak wat meer op afstand aanwezig. Diezelfde ouders zijn hard nodig wanneer een leerling vastloopt, ongelukkig is of gedrag vertoont dat lastig te bedienen is in een reguliere school.
‘Hoe kan ik nou al die leerlingen met een ondersteuningsvraag helpen?’
‘Ik wil niemand te kort doen!’
‘Dit kan ik als docent niet allemaal uitvoeren!’
‘Moet ik nu met ondersteuningsplannen gaan werken?’
door Truda Zijp
Dirk Olsthoorn, columnist van Bij de Les en teamleider bij SG Rietveld van de Purmerendse ScholenGroep, geeft in dit interview zijn mening over de (on)mogelijkheid van maatwerk in het onderwijs: ‘We zijn in het onderwijs leerlinggericht. We doen van alles: remedial teaching inzetten voor rekenen of taal, maatschappelijk werk de school binnenhalen, zorgen voor opvang en extra begeleiding. Toch blijft het beperkt. In het gewone reguliere onderwijs leert iedereen vanuit een klassikale situatie. En ook nog allemaal tegelijk.’
door Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten
Vanaf augustus 2016 wordt loopbaanleren onderdeel van de beroepsgerichte examenprogramma’s van het vmbo. Dit geeft kansen om het onderwijs zo in te richten dat leerlingen meer loopbaangericht worden voorbereid op de arbeidsmarkt van de toekomst. Maar er zijn ook valkuilen. Het risico van een dergelijke innovatieslag is dat na een tijdje wordt geconstateerd dat het ‘niet werkt’. Niet omdat het niet kán werken, maar omdat het nooit werkzaam is gemaakt. In dit artikel beschrijven Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten 10 valkuilen bij de invoering van LOB in het onderwijs.
door Susan Eggels
De hoge werkdruk in het onderwijs is een hot topic. Verzuim en uitval zijn structureel hoger dan elders. Op overheidsniveau werkt men aan versterking van het HR-beleid; schoolleiders worden aangespoord prioriteiten te stellen. Meer uren voor onderwijsontwikkeling zijn onderweg. Werkdruk is een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, schoolleiding en onderwijsprofessionals. Neem de regie en onderzoek wat je zelf nog kunt doen om ook met werkdruk plezier in je werk te houden.
door Anke Visser
Docente, leerlingbegeleider en coach Anke Visser pleit voor betere segmentatie in zorgfuncties op school.
door Peter Loonen
Welke vragen leven er in het beroepsonderwijs? De eerste editie van de Masterclass Beroepsonderwijs die Onderwijs Advies Bureau Dekkers gaf, verschafte inzicht. De ontwikkelvraag die het meest werd voorgelegd is: ‘Hoe krijgen we hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten?’ In dit artikel geeft OAB Dekkers-directeur Peter Loonen de 12 beste tips.
door Guus Meijer
Het activeren van leerlingen voor LOB blijft een lastige taak. Leerlingen ervaren het vaak als abstract en blijken moeilijk te motiveren. Gamification kan helpen om leerlingen aan de slag te krijgen.
door Paul van Wezenberg
Studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan en bedrijven beschikken nu en in de toekomst over de vakmensen die ze nodig hebben. Dat zijn de doelen van de nieuwe Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Op 1 augustus 2015 nam SBB de wettelijke taken over van de zeventien kenniscentra.
door Christel Isphording
Kinderen van vluchtelingen hebben recht op onderwijs. Ook als hun asielprocedure nog niet gestart is. Maar wat als ze met honderden tegelijk komen? Het verhaal van de Heumensoord school in Nijmegen, die in korte tijd uit het niets verrezen is, inclusief veertig nieuwe docenten voor bijna zeshonderd kinderen. Een waanzinnige klus, maar de school opende haar deuren op 11 januari.
door Suzanne Visser
Waar zijn onze oud-leerlingen naartoe gegaan? Switchen ze vaak van vervolgopleiding? En hoeveel leerlingen bezitten inmiddels een startkwalificatie? Het rapport ‘Doorstroom naar het vervolgonderwijs’ binnen Vensters VO bevat voor elke school een schat aan gegevens. Om goede antwoorden te vinden, is het belangrijk om helder voor ogen te hebben wat je wilt weten.
Het bureau van NVS-NVL is gevestigd aan:
Mariahoek 16-17
3511 LG Utrecht
Tel: 030-7609760
E-mail: bureau@nvs-nvl.nl
Openingstijden bureau NVS-NVL:
Maandag t/m donderdag: 09.00 tot 16.30 uur.
Blijf op de hoogte van nieuws en actualiteiten door middel van onze nieuwsbrief.