Onbenutte talenten gebruiken, versleten gewoontes loslaten en beter keuzes maken

Terugblik op de training ‘Sta voor je keuze als zorgcoördinator’

Trainers Margie van de Kerkhof en Marlies Mulder delen de lessen die zij hebben geleerd tijdens het geven van hun training ‘Sta voor je keuze als begeleider’, waarin ze met de deelnemers werken aan werkdruk en positionering.

 IMG 7386 aangepast1.0

Welke keuzes maak jij als je gebukt gaat onder hoge werkdruk? Hoe goed kun jij jezelf op school in de kijker spelen? We horen tijdens het contact met zorgcoördinatoren vaak dat ze in een spagaat zitten. Door hoge werkdruk in de dagelijkse schoolpraktijk zijn ze niet in staat om hun wensen en behoeften voldoende tot uiting te laten komen op het werk. De soms zakelijke kant van het onderwijs biedt niet altijd de ruimte die ze nodig hebben voor de omgang met de leerling.

Voice Dialogue

Hoe positioneer je jezelf? Hoe zorg je goed voor anderen, zonder jezelf te verliezen? Voor welke aanpak kies je? Dit soort vragen zijn leidend tijdens onze training ‘Sta voor je keuze als begeleider’. Antwoorden zoeken we met behulp van de methode Voice Dialogue, ontwikkeld door psychologen Hal en Sidra Stone. Met Voice Dialogue kijk je kortgezegd naar jezelf als een persoon met verschillende kanten, ook wel sub-personen genoemd. De veronderstelling dat je bent opgebouwd uit sub-personen is een niet-oordelende manier van naar jezelf kijken. Je leert ontdekken wie je bent in al je veelzijdigheid. Je leert onbenutte talenten beter te gebruiken en je maakt jezelf los van versleten gewoontes en contraproductief gedrag. Voice Dialogue geeft je inzicht in vastgeroeste patronen en helpt die patronen doorbreken.

Tijdens de training bespraken we een casus waarin een zorgcoördinator zich afvroeg hoe ze anderen in beweging kon brengen. Ze werkte hard, maar haar collega’s pakten geen regie en namen geen verantwoordelijkheid. Stap voor stap maakten we haar innerlijke dialoog zichtbaar. De overige deelnemers kregen de opdracht om de verschillende invalshoeken van haar gedachten te personaliseren en de zorgcoördinator mocht zelf bepalen naar welke innerlijke stem ze liever wilde luisteren. Haar harde werker stond voorop. Deze was overal aanwezig en kwam in actie om de boel op te lossen. Haar sub-persoon die controle wilde houden stond naast haar harde werker. Deze stem ergerde zich aan collega’s die zelf niet in actie kwamen.

Ken je sub-personen

Met Voice Dialogue kun je op energetisch niveau jouw sub-personen leren kennen. Het ontwikkelen van je ‘bewuste midden’ is daarbij essentieel. De zorgcoördinator uit ons voorbeeld had zich vooral vereenzelvigd met de harder werker in haar. ‘Ik ben een doener!’ zei ze, terwijl ze haar mouwen opstroopte. De harde werker zorgde ervoor dat zij gewaardeerd wordt op het werk. Maar aan de andere kant luisterde ze soms ook naar een sub-persoon die wat meer los kon laten. Die minder snel in de actie kwam, die eerst de kat uit de boom keek voordat ze in actie kwam. Deze innerlijke stem was door de harde werker naar de achtergrond gedrukt. Door zich in te leven in beide sub-personen, voelde ze dat er een midden was. Dat ze een keuze had. In plaats van dat deze sub-personen in haar onderbewuste een tweestrijd voerden kon ze zich nu met beide vereenzelvigen. Ze kon regie voeren, in plaats van dat ze vast zat in haar polariteit.

‘Het is een training voor jezelf en dat is fijn voor een groep mensen die meestal voor anderen zorgen’ - Deelnemer Brigitte Donkers

Hoe zit dat bij mij?

Als je benieuwd bent naar welke sub-personen bij jou (te) hard aan het werk zijn en welke kanten in jezelf op de achtergrond zijn geraakt, dan kun je bijvoorbeeld je irritaties over iemand of juist je bewondering voor iemand onderzoeken.

Doe de volgende oefening:

Irritatie:

Aan wie erger jij je? Dit kan bijvoorbeeld een familielid zijn, een collega, een vriend of kennis of zelfs een bekende persoon zoals een politicus of Gerard Joling. Aan welk specifiek gedrag erger jij je vooral bij deze persoon? Probeer dit in een of twee woorden te omschrijven. Dit is jouw minder sterk aanwezige sub-persoon: dit gedrag sta jij jezelf niet toe. Wat zou de persoon waaraan jij je irriteert moeten doen? Probeer dit wederom in een of twee woorden te omschrijven. Dit is jouw sterk aanwezige sub-persoon. Dit gedrag verwacht je ook van jezelf.

Tegenovergestelde sub-personen in onszelf noemen we een polariteit. Wat is in deze oefening de polariteit in jou?

Bewondering:

Wie bewonder jij? Dit kan opnieuw een familielid, een collega, een vriend of kennis of een bekende persoon zijn, zoals een politicus of Rosa Parks. Welk gedrag bewonder jij vooral in deze persoon? Probeer ook dit weer in een of twee woorden te omschrijven. Herken je dit gedrag bij jezelf? Laat jij dit gedrag ook deels zien? Zo ja, dan is dit jouw sterk aanwezige sub-persoon. Herken je dit gedrag juist niet bij jezelf? Zou jij niet kunnen wat diegene die je bewondert wél doet? Dan is dit jouw minder sterk aanwezige sub-persoon.

Ben je nieuwsgierig geworden? Gun je jezelf ook nieuwe inzichten? Wil je minder sterk aanwezige kanten in jezelf meer stem geven, zodat je evenwichtig in je werk staat? Ook volgend schooljaar helpen we je graag verder tijdens onze training.

Over de trainers

Margie van de Kerkhof en Marlies Mulder ontmoetten elkaar tijdens de opleiding ‘Voice Dialogue en Transformatiepsychologie’. Zij organiseren o.a. trainingen waarin je als deelnemer ervaart wat Voice Dialogue met je kan doen en hoe je dit morgen al in je werk kan toepassen. Voor de NVS-NVL hebben ze een training op maat ontworpen speciaal voor begeleiders zoals decanen en zorgcoördinatoren. Margie laat met bijna 25 jaar ervaring binnen het onderwijs (naast docent is ze ook zorgcoördinator en begeleider passend onderwijs) deelnemers op een creatieve manier ervaren waarin ze goed in zijn. Met bijna 20 jaar ervaring als HR- en loopbaanadviseur in zowel bedrijfsleven als bij de overheid, laat Marlies mensen naar zichzelf in de spiegel kijken. Recht voor haar raap, maar zonder te kwetsen. Beiden geloven dat alleen deskundige, vaardige én lerende onderwijsprofessionals goede begeleiding kunnen geven.