Nieuwe boegbeelden van de NVS-NVL: Inge Kirsten

ph8 TL 638x640

Op deze pagina stelt één van de drie nieuwe beleidsmedewerkers van de NVS-NVL zich aan u voor. Onze vereniging is dit schooljaar namelijk aan een toekomst begonnen waarin de NVS-NVL een meer zichtbare rol gaat spelen. Verenigd en krachtig komen wij op voor uw belangen en daarmee voor de belangen van de leerling die u bijstaat.

Of dat nu over hun loopbaan gaat, of over hun sociaal-emotionele situatie. De beleidsmedewerkers worden boegbeelden, toegankelijk, maar ook boegbeelden die namens u het land in gaan, aanschuiven bij overleggen en namens de NVS-NVL (en dus namens u!) invloed uitoefenen op beleid. Allen hebben bijzonder ruime ervaring in hun vakgebied, allen zijn direct te contacteren voor vragen waarmee u wellicht zit. Ze doen meteen een oproep: ‘Help ons u te helpen, word NVS-NVL-ambassadeur van uw beroep.’ Ambassadeurs helpen de beleidsmedewerkers in overleggen, zijn ogen en oren in het werkveld, vullen aan met hun eigen expertise, dragen bij aan de verschillende kanalen van de NVS-NVL (zoals Bij de Les!), leggen de basis van LOB- dan wel zorgcongressen, et cetera.

Inge Kirsten

Beleidsmedewerker decanaat vmbo-mbo

Toen het vmbo vijftien jaar bestond, werd ik gevraagd mijn droom te uiten over de toekomst ervan. Ik droomde van een uitdagend en erkend vmbo in de maatschappij, met veel uitdaging voor leerlingen. Deze droom zou nog mooier zijn als de complete beroepskolom vmbo-mbo-hbo meer erkend zou worden en waarin leerlingen hun talenten mogen en kunnen laten zien. Zij moeten een duidelijk beeld ontwikkelen van hetgeen ze in hun loopbaanproces belangrijk vinden en wie daarin belangrijk voor hen is.

‘Samen met mentoren de leerling in zijn kracht zetten’

De laatste acht jaar was ik voorzitter van het sectiebestuur vmbo-mbo van de NVS-NVL. Verder ben ik al twaalf jaar decaan van het Buitenhout College in Almere, een grote vmbo-school. Het is voor decanen een uitdagende taak om samen met mentoren de leerling in zijn kracht te zetten en om ze eigenaar te laten worden van hun eigen loopbaanproces. Hoe moeilijk is het om leerlingen die nog zo jong zijn uit te dagen in dat proces? Op welke manier werk je samen met ouders, of met het mbo?

Als sectiebestuur hebben we geprobeerd LOB op de kaart te zetten door middel van conferenties, kringenbezoek en door te participeren in verschillende overleggen waar LOB op de agenda stond (en in veel gevallen gelukkig nog steeds staat). Als beleidsmedewerker LOB vmbo-mbo ga ik samen met ambassadeurs LOB nog verder op de kaart zetten. We zullen initiatieven nemen om schoolorganisaties uit te dagen LOB daadwerkelijk te borgen binnen de scholen, op alle niveaus.

Samen met ambassadeurs wil ik graag sparren met collega’s uit het veld die hart voor de zaak hebben. Hart voor hun leerlingen, voor LOB en voor hun organisatie. De NVS-NVL is een belangenvereniging die LOB-inspirators graag voedt en ondersteunt. Mocht je je als inspirator herkennen in deze missie en visie, dan nodig ik je graag uit om samen met mij LOB op de kaart te zetten. Niet alleen binnen de NVS-NVL maar ook bij de kringen, de vmbo- en mbo-scholen en het hbo.

Eerste Hulp bij LOB vmbo-mbo 

Heeft u vragen over LOB in het vmbo of mbo? Worstelt u met een duivels dilemma? Heeft u zelf tips voor andere decanen? Bent u benieuwd hoe u uw schoolbestuur beter kan overtuigen van het belang van LOB in uw school? Voor deze en alle andere vragen mailt u als decaan/loopbaanbegeleider vmbo of mbo naar Inge Kirsten. Zij levert Eerste Hulp bij LOB op maat, toegespitst op uw situatie.

Mail: i.kirsten@nvs-nvl.nl

Dit artikel staat in Bij de Les nummer 3 van jaargang 13 (november 2016)