Redouan ‘Redo’ Ait Chitt: spreker en danser die je in beweging brengt

5 november: de Dag voor de Leerlingondersteuning

Op de Dag voor de Leerlingondersteuning is Redouan ‘Redo’ Ait Chitt een van de twee sprekers. Spreker? Danser! In een combinatie van een inspirerend levensverhaal én een dansuitvoering, zal deze energieke twintiger je ervan overtuigen dat alles mogelijk is.

 Redo Jacob Jonas Photography 1

Redouan ‘Redo’ Ait Chitt in actie - Foto (c) Jacob Jonas Photography

Redo werd in 2014 tweede bij het RTL 4-programma ‘Everybody Dance Now’, heeft een TEDx-talk gegeven (kijktip), hij is genomineerd voor een Zwaan (de Oscars van de Nederlandse danswereld), hij treedt over de hele wereld op, is medeoprichter van zijn eigen dansschool en hij komt spreken op de Dag voor de Leerlingondersteuning op 5 november.

Op het congres is de kern van zijn boodschap: als je iets écht wil en daar dan ook écht voor gaat, dan gaat het lukken. Dat mantra heeft hij letterlijk aan den lijve ondervonden, want toen hij geboren werd met een korte rechterarm zonder ellebooggewricht, een ontbrekende rechterheup en in totaal vijf vingers, dacht niemand dat hij later professioneel danser zou worden, laat staan een professioneel danser op een internationaal podium.

Niet laten kisten

Redo heeft zich nooit laten kisten door zijn beperking. ‘Op school had ik veel vrienden en mijn ouders hebben mij niet extra beschermend opgevoed. Natuurlijk vond ik het wel vervelend als mensen op straat mij nastaarden of fluisterden als ze zagen dat ik anders liep, maar als ik op mijn jeugd terug kijk, dan heb ik het altijd heel goed gehad.’

‘Zelfs sommige basisbewegingen waren voor mij onuitvoerbaar’

Op zijn veertiende zag hij breakdancers op school. Hij wist meteen: dat ga ik ook doen. Met een paar vrienden oefende hij dagelijks. Redo: ‘We mochten voor één euro een zaal huren in het plaatselijk cultureel centrum en we konden oefenen bij een vriend thuis, zijn vader had voor ons een overkapping met dansvloer gebouwd.’ Dat hij zich zo actief ging bezighouden met zo’n fysieke activiteit als breakdancen, vond niemand al raar meer: ‘Ik had daarvoor ook al op vechtsport en andere sporten gezeten.’

Vallen en opstaan

Zijn pad naar succes verliep, zoals dat met ieders pad naar succes gaat, met vallen en opstaan. En uiteraard waren er mensen die ´nee´ zeiden, terwijl hij ´ja´ wilde bereiken. Zijn beperking is daarin ook zijn kracht geweest, maar dat was niet vanzelfsprekend. Redo: ‘Toen ik net begon met breakdancen, werd ik vooral geconfronteerd met wat ik niet kon. Zelfs sommige basisbewegingen waren voor mij onuitvoerbaar. Het was een openbaring toen mijn dansleraar zei dat ik me moest focussen op wat ik wel kon, in plaats van wat ik niet kon. Ik werd ineens geprikkeld om mijn fantasie te gebruiken tijdens het dansen. Ik kreeg mentaal meer vrijheid en dat zorgde er weer voor dat ik zelfverzekerder kon dansen.’

‘Mijn beperking is een onderdeel van mijn succes’

Dat zijn beperking, ondanks zijn succes, nog steeds centraal staat (daar is dit interview ook een bewijs van), vindt Redo helemaal niet erg. Integendeel zelfs: ‘Mensen vragen me wel eens of ik, als ik de keuze had, geen fysieke beperking zou willen hebben. Vroeger, in mijn tienerjaren, zou ik die keuze zeker hebben gemaakt. Maar nu denk ik juist: ‘Ik ben wie ik ben dóór het feit dat ik zo geboren ben. Ik heb mijn hele leven moeten knokken en moeten bewijzen dat ik mijn doelen kon behalen, terwijl mijn omgeving daar misschien minder zeker van was. Juist dat heeft mij kracht en doorzettingsvermogen gegeven. Ik ben trots op wie ik ben en mijn beperking is een onderdeel van mijn succes.’

‘Ondanks’?

Ook tijdens de Dag voor de Leerlingondersteuning zal er dus geen ‘ondanks’ in de boodschap van Redo zitten. Hij is niet zo ver gekomen ‘ondanks’ zijn beperking, nee, hij is zo ver gekomen doordat hij een overdosis doorzettingsvermogen en wilskracht heeft gekregen. En juist die boodschap laat zich veel breder vertalen dan alleen naar andere mensen met een fysieke beperking. Die boodschap geldt ook voor kinderen die in een achterstandswijk opgroeien in een gezin van laagopgeleide migrantenouders, voor meisjes die de techniek in willen en voor leerlingondersteuners die zelf leerlingen ondersteunen voor wie het mantra van Redo nog niet vanzelfsprekend is.

Tot slot: Redo zal zijn publiek niet alleen met woorden inspireren. Er zal gedanst worden en met wat geluk niet alleen door hem zelf.  Redo: ‘Als er iemand in het publiek is die zelf ook kan dansen, dan is dat helemaal mooi meegenomen.’

De Dag voor de Leerlingondersteuning vindt plaats op 5 november in Utrecht. Klik hier om je tickets voor het congres te reserveren!