Gisteren vond de Dag voor de Leerlingondersteuning – voorheen de Dag voor de Zorgcoördinator – plaats in De Munt in Utrecht. Vanuit het thema ‘Wie breng jij in beweging?’ werden deelnemers geprikkeld om na te denken over hun eigen bijdrage aan de ondersteuning van leerlingen en studenten op het mbo. Als begeleider maak jij dagelijks het verschil. Met het congres willen we dit andermaal onderstrepen.

Lees meer...

Op 11 december organiseren wij onze tweejaarlijkse ledenraadvergadering. Naast de vergadering over de koers van de NVS-NVL gaan we aan de slag met onze coaching- en trainingsvaardigheden: coach Marjolein van Breda werkt met de aanwezigen aan opbouwend communiceren en besteedt aandacht aan diverse coaching-methoden. Wees welkom en laat je inspireren!

Lees meer...

Op zoek naar wie je wil zijn in de wereld van morgen, maar kom je er als decaan, loopbaancoach, mentor of LOB’er niet uit met een dilemma van vandaag? Ben je bijvoorbeeld benieuwd of het aantal uren dat je voor je functie krijgt wel voldoende is; dat dit aan de richtlijn voldoet? Heb je hulp nodig om je leidinggevenden te overtuigen van jouw bijzonder sterke plannen rondom het beleid op LOB? Kom naar ons LOB Café tijdens het LOB Congres 2020!

Lees meer...

Een van de nieuwe communicatiemiddelen voor het voortgezet onderwijs is het gratis lespakket voor eindexamenleerlingen havo en vwo. De lespakketten geven inzicht in de studiefinanciering voor het hoger onderwijs voor scholen in Nederland en in het Caribisch gebied. De student leert hoe studiefinanciering is opgebouwd en op welke manier hij deze kan aanvragen.

Lees meer...

Waar ligt de grens tussen werk en privé? Heb je ooit écht vrij van je werk als begeleider op school of een mbo, in een tijdperk waarin een berichtje zo verstuurd is? SLB'er Sabrina Blom koord-danst in deze column op een dunne scheidslijn. Hoe reageer je als een student je nodig heeft in de vakantie, laat op de avond?

Lees meer...

In dit blog bekritiseerd onze beleidsmedewerker Sandra Mors de ietwat schizofrene opvatting van ons kabinet met betrekking tot studiekeuze, uitgedragen door diverse kopstukken. Moeten we leerlingen en studenten de vrijheid geven te doen wat ze leuk vinden? Of moeten we ze juist bijsturen om toch vooral een ‘nuttige opleiding’ te kiezen? ‘Nee, in beide gevallen’, vindt Mors namens de NVS-NVL.

Lees meer...