04. Inclusief werken in LOB

Ochtendprogramma

In deze workshop word je als professional bewust gemaakt van de onzichtbare drempels die wij zelf in het onderwijs hebben opgeworpen. Daarnaast leer je hoe je als loopbaanbegeleider een belangrijke rol kan spelen in het vergroten van kansengelijkheid in het onderwijs. In deze workshop onderzoek je je eigen referentiekaders, maak je kennis met dialogisch kijken en luisteren en oefenen we met het opschorten van je eigen oordeel.

‘Als je de wind mee hebt, dan voel je hem niet’, zegt Lector Louise Elffers van het lectoraat Kansrijke schoolloopbanen (HvA). Wij koesteren in Nederland de illusie dat het onderwijs voor iedereen gelijke kansen biedt. Niet gelukt? Dan had je beter je best moeten doen!

We hopen en denken vaak dat iedereen op zijn eigen merites beoordeeld wordt, beoordeeld op zijn eigen verdienste, eigen waarden, eigen kwaliteiten ongeacht omstandigheden of afkomst. Helaas blijkt de werkelijkheid pijnlijk anders. Van leerlingen met gelijke capaciteiten en inzet komen de leerlingen met een beter vangnet, een groter netwerk en hoger opgeleide ouders vaker terecht in het hoger onderwijs vergeleken met de leerlingen die dit niet hebben. Dat ligt deels aan de vroege selectie in ons schoolsysteem, en ook aan andere onzichtbare drempels zoals de verwachtingen die docenten hebben en potentie die zij zien of weten aan te raken.

Om deze onzichtbare drempels in het onderwijs te verkleinen, of af te breken is de rol van goede loopbaanbegeleiding essentieel. LOB kan een grote rol van betekenis spelen in het vergroten van de kansengelijkheid. Het onderwijsstelsel op de schop is een te grote ambitie voor deze workshop (dat laten we over aan het lectoraat van Louise Elffers), maar we kunnen wel kijken naar onze eigen stereotypen en vooroordelen en oefenen om ons oordeel op te schorten en met een werkelijk open blik naar de leerling voor ons te kijken.



Doelgroep

Vso/vmbo/havo/vwo/mbo/pro

Werkvorm

Combinatie lezing/workshop

Workshopgever

Drs. Japke Ebbinge is Sociaal Psycholoog, docent bij de opleiding Toegepaste Psychologie en coördinator van de Leergang de Psychologie van de Studiekiezer (Hogeschool van Amsterdam).  Als trainer en loopbaancoach werkt zij aan het professionaliseren van professionals. Zij is ook maker van de Podcastserie ‘de Loopbaancoach’.

Dr. Daphne Wiersema is Sociaal Psycholoog en verbonden als Hogeschool Hoofddocent aan de opleiding Toegepaste Psychologie (Hogeschool van Amsterdam). Voor de Leergang de Psychologie van de studiekiezer verzorgt zij de collegereeks waarin zij loopbaan- en keuzevraagstukken bespiegelt vanuit de Psychologie. Ook de blog loopbaanspiegels is van haar hand.

www.hva.nl/psystudiekiezer

 

Aanmelden