
Onderwijspsycholoog André Baars geeft je een verrassend inzicht over hoe binnen het onderwijs tegen de motivatie van leerlingen – of het ontbreken ervan – wordt aangekeken. Hij gebruikt een bepaalde stelligheid om je tegenover zijn uitspraken te positioneren en prikkelt je om een andere kijk op jouw leerlingen te krijgen. Zijn stijl is confronterend, maar met humor. Of in de woorden van Baars zelf: ‘Het gaat mij er niet om gelijk te krijgen. Ik wil dat je er wat van vindt! Dat geeft blijk van een betrokkenheid die onmisbaar is in een leertraject.’
'We kunnen niet niet-leren'
Dit zegt Baars over leren:
'De vraag hoe we het beste onze leerlingen kunnen ondersteunen is in de praktijk teveel een onderwijsorganisatorische vraagstuk geworden in plaats van een leerpsychologische. Het vermogen om te leren zit diep in de mens verankerd en het vormt de basis voor al zijn handelen. Docenten en begeleiders dienen zo nauw mogelijk aan te sluiten bij dit natuurlijk en doorlopend proces. Leren op school is niet wezenlijk anders dan het leren dat we voortdurend buiten school ook moeten doen om onze doelen in het dagelijks leven te bereiken. We kunnen niet niet-leren.'