Stimulering LOB

logo project stimulering lobDe ambassadeursschool helpt de partnerschool als ervaringsdeskundige bij het toepassen van de good practice in de eigen omgeving. Als geen ander zijn zij in staat de partnerschool op het spoor te zetten van een goed werkende aanpak, te behoeden voor valkuilen en hen van school tot school te adviseren tijdens de duur van het traject.

logo project stimulering lobDe Netwerkthermometer is een test. Een test om een gedegen beeld te krijgen van hoe je zelf aan kijkt tegen je netwerk, de mensen die je kent. De Netwerkthermometer laat zien hoe goed het netwerk dat je hebt, past bij het vinden en krijgen van hulp bij studie- en loopbaankeuzes.

Docenten. met mapIn 2012-2013 vond een uniek samenwerkingsproject plaats in het netwerk Vo-Ho West-Brabant, waar studieloopbaanbegeleiders en docenten van het hbo de mentoren en vakdocenten van de havo ontmoeten. De centrale vraag hierbij was: Hoe kan het LOB-klimaat op scholen versterkt worden door de kennis en vaardigheden van de vakdocent en de mentor op dit terrein te vergroten? De successen en valkuilen van dit project worden in onderstaande notitie nader belicht.

12. Naar betere LOB met het rapport Doorstroom cor 300x300door Suzanne Visser

Waar zijn onze oud-leerlingen naartoe gegaan? Switchen ze vaak van vervolgopleiding? En hoeveel leerlingen bezitten inmiddels een startkwalificatie? Het rapport ‘Doorstroom naar het vervolgonderwijs’ binnen Vensters VO bevat voor elke school een schat aan gegevens. Om goede antwoorden te vinden, is het belangrijk om helder voor ogen te hebben wat je wilt weten.

klok bijna 12 uurTerwijl de specialisten in ons loopbaanmetier de degens kruisen voor een nóg scherper beeld van ‘loopbaanleren’, tikt de klok voor het onderwijs door. Implementeren alleen van LOB (loopbaanontwikkeling en –begeleiding) lijkt niet voldoende; voor het duurzaam borgen hiervan is het bijna 12 uur!

logo project stimulering lobOuders spelen een belangrijke rol in de loopbaanoriëntatie van leerlingen. Hoe kan je als school ouders betrekken bij LOB? Hoe help je ouders bij het voeren van een reflectiegesprek met hun kind? Hoe bespreek je interesses en eigenschappen? Passen die ook bij de (beoogde) sector- of studiekeuze? Het project Stimulering LOB heeft vier handige gadgets ontworpen voor in de klas en aan de keukentafel.

Michiel van den AnkerDe Online Leergang van het Stimuleringsproject LOB

door: Pim Wijers

Begin dit schooljaar startte de Online Leergang van het Stimuleringsproject LOB voor de derde keer. Decanenvereniging VvSL en de NVS-NVL  sloegen de handen ineen om deze uitgebreide cursus vleugels te geven. Elke module beslaat een onderdeel van LOB, zoals visievorming, doorlopende leerlijn, werken aan loopbaancompetenties, rollen/taken binnen de school en ouders betrekken. Aan het woord is Michiel van den Anker, in het eerste jaar cursist, nu voor de tweede keer coach. Waarom is het zo belangrijk om LOB goed te profileren?

logo project stimulering lobHet project 'Havo carrousel' was gebaseerd op het beproefde loopbaanoriëntatie instrument vmbo carrousel. Het Carrousel-concept is in 2005 bedacht door een aantal vmbo scholen in de provincie Groningen, Drenthe en Calibris. De havo carrousel houdt in dat leerlingen in havo 4 drie keer per schooljaar in contact worden gebracht met het vervolgonderwijs of de beroepspraktijk.

Ambassadeursschool LOBHoe kunnen scholen profiteren van elkaars ervaringen op het gebied van LOB-vernieuwing? Dit schooljaar startte de VO-raad het project LOB-Ambassadeursscholen. Bij de Les laat twee ambassadeursscholen, een vmbo en een havo, aan het woord over hun good practices.

docent leerling jongenTot voor kort sprak de decaan als eerstelijner met alle leerlingen over profielkeuzes en studiekeuzebegeleiding. Nu is het vaak de mentor die deze gesprekken voert. De decaan staat in de tweede lijn. Deze ontwikkeling heeft een flinke impact op beiden.

Yubu LOB spelGamification: LOB op een speelse wijze

door Guus Meijer

Het activeren van leerlingen voor LOB blijft een lastige taak. Leerlingen ervaren het vaak als abstract en blijken moeilijk te motiveren. Gamification kan helpen om leerlingen aan de slag te krijgen.

logo project stimulering lobDe zeven lesbrieven uit dit lespakket bevatten elk lesstof voor minimaal twee lesuren. Ze zijn opgebouwd vanuit drie perspectieven: het netwerk als infrastructuur, het netwerk als bron en netwerken als werkwoord.

Per lesbrief is er een versie voor de leerlingen en een versie voor de docent.

Jongen tablet cc U.S.Army Free online tutoring webformaatBijna alle Nederlandse jongeren zijn actief op social media. Sociale media worden echter maar nog beperkt ingezet voor LOB. Ook leerlingen weten nog niet zo goed hoe zei profijt kunnen hebben van Social Media voor LOB. Hier zijn enkele artikelen / publicaties opgemomen over LOB en sociale media.

LOB excellente school

Het Clusius College in Castricum en CSG Calvijn Juliana in Rotterdam ontvingen vorig schooljaar het voor de eerste keer uitgereikte predicaat 'excellente school'. Bij de Les was benieuwd naar de manier waarop deze scholen hun loopbaanoriëntatie en –begeleiding vormgeven.

 

logo project stimulering lobTijdens een conferentie met schoolleiders, decanen en begeleiders over LOB hebben zij de volgende competenties en vaardigheden aangegeven die professionals in onderwijs nodig hebben om LOB goed uit te voeren: DOWNLOAD SHEET

LOb begeleiding kan beter

De tools van LOB zijn prachtig en toch lukt het leerlingen nog steeds niet om een keuze te maken. Er zijn verschillende oorzaken en even zo veel oplossingen. Daarbij is het wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik ook voor LOB-begeleiders zelf een factor van betekenis. Uitruil van taken kan een oplossing zijn.

logo project stimulering lobDe loopbaanbox is een praktisch instrument vol hulpmiddelen en achtergrondinformatie om LOB een passende plek te geven binnen uw onderwijsorganisatie. De loopbaanbox is in 2011-2012 ontwikkeld door de VO-Raad in het kader van het project Stimulering LOB, maar zeker nog actueel en relevant. 

Hieronder kunt u de volledige inhoud downloaden.

logo project stimulering lobHoe begeleid je havo-vwo leerlingen bij loopbaanoriëntatie en bij het maken van een opleidingskeuze? Welke mogelijkheden heb je binnen het mentoraat/decanaat, binnen het primaire proces van de vaklessen en binnen extra-curriculaire activiteiten om LOB op een hoger plan te krijgen? LOB-coördinatoren/decanen in het havo-vwo hebben in 2012 de mogelijkheid gehad een gratis vijfdaagse Masterclass te volgen die het project Stimulering LOB van de VO-raad eenmalig aanbood.

Studenten. tablet appelEnige tijd geleden ging de voorlichtingsfilm voor met name het vwo, Onbegrensde Wetenschap in première in Naturalis te Leiden. Inmiddels heeft de film zijn weg al naar meer dan 200 Jet-Net scholen gevonden. (www.jet-net.nl) De makers willen ook de andere 400 scholen voor voortgezet onderwijs met deze film bereiken.

logo project stimulering lobOp verzoek van de VO-Raad heeft ResearchNed een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken en naar de effecten van loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) in havo en vwo. Daartoe is een serie vragen over LOB toegevoegd aan de Startmonitor, het landelijke eerstejaarsonderzoek in hbo en wo.

logo project stimulering lobElke leerling in het voortgezet onderwijs maakt keuzes die belangrijk zijn voor zijn of haar verdere loopbaan. Ouders blijken daarbij de belangrijkste beinvloeders en gesprekspartners van het kind te zijn. Maar uit welk onderzoek, ervaring of evaluatie blijkt dat ouders zo belangrijk zijn bij het kiezen en bepalen van de loopbaan? In onderstaande documenten en de literatuurlijst kan je achterhalen waarom ouders zo'n prominente plaats innemen.

logo project stimulering lobHet project Stimulering LOB heeft door de jaren heen een groot aantal praktijkverhalen en good practices uit scholen verzameld en gepubliceerd. Hieronder kunt u ze downloaden.

logo project stimulering lobDe VO-raad heeft Oberon gevraagd de ontwikkeling in LOB-beleid en LOB-activiteiten op vo-scholen in beeld te brengen. Dat doen we met de monitor LOB.

logo project stimulering lobVoor effectieve LOB is het belangrijk dat de scholen en andere instellingen voor voortgezet en hoger onderwijs goed samenwerken. In 2011-2012 hebben vijf projecten van de pilot LOB vo-ho plaatgevonden, waarbij samenwerkingsverbanden uit het voortgezet onderwijs en hoger onderwijs hebben gewerkt aan de ontwikkeling en uitvoer van gezamenlijkeloopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB ) activiteiten. Inzichten vanuit de pilot LOBvo-ho worden in de brochure 'Samenwerken aan een goede overgang van voortgezet naar hoger onderwijs' gepresenteerd en geïllustreerd met praktijkverhalen vanbetrokken projectleiders, decanen, schoolleiders en studie-adviseurs.

logo project stimulering lobSinds 2014 zijn studenten verplicht om een studiekeuzecheck te doen wanneer de instelling dat aan ze vraagt. Omgekeerd moeten hogescholen en universiteiten een studiekeuzecheck aanbieden wanneer studenten daarom vragen. De studiekeuzecheck moet helpen om erachter te komen of een opleiding daadwerkelijk bij de (toekomstige) student past.

logo project stimulering lobDe opbrengst van de LOB-ontwikkelteams

In 2012 heeft het Stimuleringsproject LOB van de VO-raad het initiatief genomen om de oprichting en ontwikkeling van vijf LOB-ontwikkelteams te stimuleren. Van deze LOB-ontwikkelteams maakten steeds een hogeschool en vier à vijf havo afdelingen van vo-scholen deel uit. Met dit initiatief beoogt de VO-raad een bijdrage te leveren aan het verkleinen van de overgang havo-hbo.

logo project stimulering lobMet een LOB-plan zorg je dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen weet wat hij moet doen. Het geeft inzicht en overzicht in wat je wilt bereiken en wat er allemaal moet gebeuren. Daarnaast is het een soort draaiboek en geeft het als zodanig handvatten om te handelen. Ook kun je het gebruiken om nieuwe medewerkers snel duidelijk te maken hoe jouw school over LOB denkt en wat er allemaal ondernomen wordt.

logo project stimulering lobIn het landelijk onderzoek 'Scholieren eisen tijd en begeleiding voor hun loopbaan' van LAKS (uitgevoerd door OIG) hebben scholieren hun wensen ten aanzien van LOB verwoord. Hieronder vindt je het eindrapport en de samenvatting van de verschillende onderdelen.

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van nieuws en actualiteiten door middel van onze nieuwsbrief.

Contact

Bureau NVS-NVL

Mauritsstraat 100
3583 HW Utrecht
tel: 030-2543929
bureau[at]nvs-nvl.nl

Openingstijden bureau NVS-NVL 
Maandag t/m donderdag: 09.00 tot 16.45 uur. 

Neem contact met ons op

Bij de Les

Back to top