Artikelen

De tools van LOB zijn prachtig en toch lukt het leerlingen nog steeds niet om een keuze te maken. Er zijn verschillende oorzaken en even zo veel oplossingen. Daarbij is het wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik ook voor LOB-begeleiders zelf een factor van betekenis. Uitruil van taken kan een oplossing zijn.

Lees meer...

docent leerling jongenTot voor kort sprak de decaan als eerstelijner met alle leerlingen over profielkeuzes en studiekeuzebegeleiding. Nu is het vaak de mentor die deze gesprekken voert. De decaan staat in de tweede lijn. Deze ontwikkeling heeft een flinke impact op beiden.

Lees meer...

Het Clusius College in Castricum en CSG Calvijn Juliana in Rotterdam ontvingen vorig schooljaar het voor de eerste keer uitgereikte predicaat 'excellente school'. Bij de Les was benieuwd naar de manier waarop deze scholen hun loopbaanoriëntatie en –begeleiding vormgeven.

Lees meer...

puzzelstukjesWelke gevolgen heeft de invoering van het passend onderwijs voor mentoren? En zijn de gepeilde gevoelens van onrust onder een deel van de mentoren terecht?

Op veel scholen is in de aanloop naar 1 augustus 2014 aandacht geweest voor het team en daarmee voor de mentoren. Er zijn speciale informatiebijeenkomsten gehouden en in een aantal gevallen zijn docenten getraind in het overbrengen van de informatie op de andere teamleden. Bij deze scholen blijkt de angst het kleinst te zijn en men heeft reële verwachtingen over passend onderwijs. 

Lees meer...