Trainingsmodule: Specifieke ondersteuningsbehoeften

Beginnende en ervaren zorgcoördinatoren doen basiskennis op van de omgang met leerlingen met bijzondere ondersteuningsbehoeftes (bij ADHD, autisme, NLD, ODD, hechtingsproblematiek, depressie, burn-out, hoogbegaafdheid, onderpresteren, motivatieproblemen etc.). Uitgangspunt hierbij is dat de zorgcoördinator niet ‘behandelt’, maar wel basale kennis in huis heeft om ondersteuningslijnen te kunnen bewaken en coördineren. De trainingsmodule is gericht op kennisoverdracht zodat de zorgcoördinator met de benodigde basiskennis de deur uit gaat.

Deze cursus kan ook Op Maat worden gegeven bij kringen of scholen. Informeer naar de mogelijkheden bij Ellen Rozeman via e.rozeman@nvs-nvl.nl / 030 – 760 97 60.

Inhoud

Tijdens de trainingsmodule worden de genoemde stoornissen en de verschijningsvormen ervan kort besproken. Trainer Frans Jordaan gaat echter vooral in op de omgangsnormen met leerlingen die een bijzondere ondersteuningsbehoefte hebben. Na het volgen van de trainingsmodule:

  • Weet je hoe je te werk kan gaan als je op school geconfronteerd wordt met leerlingen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben (veelal gebaseerd op een gediagnosticeerde stoornis);
  • Kun je het specifieke beeld van een leerling omzetten naar bruikbare handelingsgerichte tips en adviezen voor de collega’s die dagelijks met de leerlingen werken;
  • Ben je wegwijs gemaakt in de enorme hoeveelheid documentatie die over stoornissen te vinden is.

 

Voor wie


Beginnende en ervaren zorgcoördinatoren

Voorkennis

Er is geen voorkennis vereist.

Trainer

Frans Jordaan

Tijdsinvestering

De trainingsmodule wordt gegeven op 27 maart 2019 van 14.30 – 17.30 uur.

Kosten

€127,50 voor leden en €150,- voor niet-leden

Datum

27 mrt 2019

Tijd

14:30 - 17:30

Labels

Basiscursus

Locatie

NVS-NVL
Mariahoek 16-17, Utrecht