‘Zonder adequate zelfsturing komt ook van de andere loopbaancompetenties niet veel terecht’

Martine Buijsen

Functie: Decaan havo-vwo , Ondernemer, Docent, Trainer, Coach, Ontwikkelaar en Kennisprofessional NOLOC
Expertise: Loopbaancoaching in het onderwijs, opleiden van loopbaanprofessionals, individuele coaching decanen, begeleiding van scholen bij implementatie LOB en ontwikkeling trainingen.
Werkzaam bij: SG Were Di in Valkenswaard, LOB123, LOB+

Functie binnen VvSL: Trainer

Geeft deze training: Startende decanen en Naar een goedlopend tweedelijns decanaat.

Over het belang van haar expertise: Als afgestudeerd Decaan havo-vwo , Ondernemer, Docent, Trainer, Coach, Ontwikkelaar en Kennisprofessional NOLOC studie- en beroepskeuzeadviseur ben ik altijd actief, gemotiveerd en gepassioneerd bezig geweest met het thema ‘mens & arbeid’. In eerste instantie in de rol van jobcoach en daarna (vanaf 2007) als loopbaanbegeleider in het onderwijs. Vanaf 2014 ben ik naast decaan havo/vwo ook als zelfstandig ondernemer actief. Door het aanbieden van de post-HBO opleiding ‘Loopbaancoaching in het onderwijs’ zet ik het mooie werk van Rupert Spijkerman voort. Inmiddels ben ik naast eigenaar van LOB123 ook een actief initiatiefnemer van LOB+. Daar staat ook de professionalisering van loopbaanbegeleiding van jongeren centraal, waarbij we o.a. veel aandacht hebben voor kwetsbare jongeren en de overgangen waar deze vaak uitvallen.
Al deze ervaringen hebben mijn visie ten aanzien van LOB gevormd, ik ben van mening dat LOB de grondlegger is onder al het onderwijs. LOB is zo veel meer dan studiekeuzebegeleiding an sich. Het centrale thema in mijn werk is het vergroten van de zelfsturing van de leerling. De leerling zal ‘achter het stuur van zijn eigen autootje moeten kruipen’, anders komt er van LOB niet veel terecht. Om LOB stevig weg te kunnen zetten in de schoolorganisatie is draagvlak en samenwerking nodig. De positie van LOB en de wijze waarop LOB inhaakt in alle onderwijsontwikkeling vraagt om verdere professionalisering, professionalisering van een ieder die zich bezig houdt met onderwijs.